Friday, August 29, 2014

Kegembiraan Palestin : Israel bersetuju gencatan senjata Gaza







Hamas dan Israel bersetuju perjanjian jangka panjang yang akan meringankan sekatan Israel di enklaf selepas perjanjian itu diaturkan oleh Mesir.

Beribu-ribu rakyat Palestin meraikannya di Gaza selepas Israel dan kumpulan-kumpulan Palestin bersetuju gencatan senjata terbuka untuk menamatkan tujuh minggu pertempuran di Gaza. Presiden Palestin, Mahmoud Abbas, berkata pada hari Selasa lalu dari Tebing Barat , bahawa formula yang telah diterima oleh semua pihak dan gencatan senjata telah berkuat kuasa pada 1600 GMT.

Beliau memuji perjanjian itu sebagai satu peluang untuk "membina sebuah negara baru dan menamatkan pendudukan", sebelum mengucapkan terima kasih kepada Mesir, Qatar dan Amerika Syarikat untuk peranan mereka dalam orang tengah bagi perjanjian yang dibuat semasa rundingan  di Kaherah.
Reuters dan agensi berita AP memetik pegawai Israel sebagai berkata bahawa kerajaan Israel telah menerima perjanjian itu. Media Israel turut melaporkan yang sama. Timbalan pemimpin Hamas dalam buangan, Moussa Abu Marzouk, berkata perjanjian itu adalah "kemenangan rintangan". Orang ramai turun ke jalan  keluar dari Gaza untuk meraikan pengakhiran permusuhan. Banyak yang menggunakan v-tanda untuk menandakan kemenangan Palestin ke atas Israel.

Al Jazeera Andrew Simmons, melaporkan dari Gaza, berkata bahawa perjanjian yang telah dipersetujui menjadi mengurangkan dengan segera kepungan Israel di lintasan ke Gaza, dan secara beransur-ansur mengangkat sekatan ke atas memancing di luar pantai jalur.
"Sekatan itu akan ditarik balik dan lima jawatan sempadan akan menyaksikan perubahan besar, dengan pembukaan sempadan lintasan Rafah," katanya merujuk kepada persimpangan antara Mesir dan Gaza.

Al Jazeera Jacky Rowland, melaporkan dari Baitulmuqaddis Barat, berkata perbincangan mengenai pembentukan sebuah pelabuhan laut dan lapangan terbang akan berlaku dalam satu bulan "apabila rundingan bagi pelupusan hartanah antara Israel dan Palestin dijadualkan untuk menyambung semula".

Beliau berkata pemimpin tempatan telah menggesa orang awam untuk tidak pulang ke rumah mereka lagi. Pegawai-pegawai tempatan juga mengumumkan bahawa sekolah-sekolah tidak akan bermula pada hari pertama bulan September.

Ofir Gendelman, jurucakap Perdana Menteri Israel terhadap dunia Arab, berkata operasi di Gaza merupakan kemenangan bagi Israel. "Hamas mengalah dan menerima cadangan Mesir yang sama untuk gencatan senjata itu ditolak sehingga sekarang. Alasan untuk perubahan ... serangan udara," katanya. Jurucakap kerajaan Israel, Mark Regev memberitahu Al Jazeera bahawa pertumpahan darah mungkin telah "dielakkan" jika Hamas telah menerima perjanjian gencatan senjata 15 Julai.

Beberapa kanan Hamas dan Jihad Islam pemimpin membuat penampilan awam yang jarang berlaku selepas gencatan senjata memegang. Antara mereka ialah Mahmud al-Zahar dan pegawai kanan Jihad Islam Muhammad al-Hindi.

Intipati perjanjian

* Satu gencatan senjata pelbagai hala.
* Israel akan  membuka lebih banyak  lintasan Gaza, Mesir untuk membuka Rafah.
* Pihak Berkuasa Palestin akan mengambil alih sempadan Gaza.
* PA akan memimpin usaha-usaha pembinaan semula.
* Israel akan mengurangkan kawalan keselamatan di Gaza, dari 300m ke 100m.
* Israel akan melanjutkan had menangkap ikan di luar pantai Gaza dari tiga hingga enam batu, dengan kemungkinan memperluaskan lagi.

"Kami akan membina pelabuhan dan lapangan terbang kita, dan jika mereka menyerang kita pelabuhan, kita akan menyerang mereka dan jika mereka menyerang lapangan terbang, kami akan menyerang mereka - sekali lagi, "kata Zahar. "Tetapi sesiapa yang menyerang lapangan terbang itu akan mempunyai lapangan terbang mereka diserang sekali lagi."

Serangan Akhir

Serangan udara Israel yang berterusan dalam jangka masa sehingga gencatan senjata pada hari Selasa, dengan jet menyerang Gaza City dua bangunan tinggi, runtuh satu dan teruk merosakkan yang lain. Satu serangan yang dilemparkan Basha menara 15 tingkat dan rosak teruk sebuah bangunan 13-tingkat yang dikenali sebagai kompleks Itali, yang merupakan rumah kepada 70 keluarga dan berpuluh-puluh kedai dan pejabat. Pegawai kesihatan Palestin berkata 20 orang cedera dalam serangan kompleks Itali.
Di Israel, seorang awam terbunuh dan dua yang lain cedera parah oleh mortar pusingan dipecat dari Gaza yang melanda kibbutz yang di Eshkol kawasan majlis serantau. Seramai 2,142 orang, kebanyakan mereka orang awam termasuk lebih daripada 490 kanak-kanak, telah terbunuh di Gaza sejak perang meletus pada 8 Julai Seramai 69 orang terbunuh di sebelah Israel, hampir semua daripada mereka askar.


Sumber: Al Jazeera dan agensi-agensi

No comments:

Post a Comment